Detta är information från Jeep
[metaslider id=574]

”Wrangler – en bil som funkar i alla lägen”

Tuff, stark och gillar rejäla utmaningar.
För personliga tränaren och familjefadern Thomas Skoglund är utseendet inte allt – även det på insidan måste vara i toppform.
Det är en anledning varför han och familjen litar på Jeep Wrangler när det är dags att bege sig ut på vägarna.
– Jag älskar känslan av att jag och alla i familjen kan få plats i bilen, och det är en bil som funkar i alla lägen, säger Thomas Skoglund.

Bilder: Spana in nya Wrangler – hur utrustar du din Jeep?

Utanför huset på Lidingö, några kilometer från centrala Stockholm, står den där och tar plats.

Vit som snö och stor som en bastustuga i skärgården.

Vi pratar om Jeep Wrangler.

Att Jeep har kommit att bli en ikon synonymt med äventyr och terräng är inte så konstigt, ursprunget till dagens Jeep härstammar från andra världskriget.

Det var när den amerikanska armén ville att biltillverkare skulle skapa framtidens fordon för militärt bruk, utifrån en diger och speciell kravlista, som Jeep-eran började. Företaget som vann upphandlingen skapade bilen Willys MA. Efter kriget lanserades en bil på den civila marknaden som 1945 fick namnet CJ-2A, där CJ stod för ”Civilian Jeep”. Modellen CJ är den serie av bilar som Jeep har tillverkat längst och när den sjunde generationen av bilen skulle ersättas 1986 var det just Wrangler som tog dess plats.

”Hård och mjuk – samtidigt”

Och likheterna med sin föregångare är stor – inte bara utseendemässigt.

– Jag har alltid idoliserat Jeep, det är lite MacGyver*-känsla över Jeep. Lite hårt, tufft och avundsvärt. Men när jag själv väl fick köra en Jeep så märkte jag snabbt att de förutfattade tankarna inte riktigt stämde. Visst är det en tuff bil, men den är väldigt modern och smidig i vardagen också, säger Thomas Skoglund.

– I dag ser jag Jeep lite som mitt liv. Jag kan träna superhårt och så tufft att det svartnar för ögonen, och sedan kan jag åka hem och vara den där mysiga hemmapappan med familjen. Hård och mjuk – samtidigt, skrattar Thomas.

Thomas Skoglund är uppvuxen i lilla Hudiksvall, en kuststad på 16 000 invånare åtta mil söder om Sundsvall. Ett år efter studenten tog han sitt pick och pack och flyttade till Stockholm. Där har han nu hunnit med att jobba som brandman och de senaste elva åren har han arbetat med personlig träning.

[metaslider id=577]

I dag är 34-åringen PT- och träningsprofil, frilansande skribent och föreläsare.

– Intresset för hur kroppen fungerade fanns tidigt. När min pappa och min bror mekade och fixade med en massa tekniska grejer hemma i Hudiksvall så läste jag på om aminosyror och träningsprogram, förklarar Thomas.

En bil som presterar

I dag sköter han sin verksamhet på ett litet crossfit-gym på Lidingö, och även om Thomas tränar flertalet välkända personer så är alla som vill förändra sin hälsa inifrån och ut är välkomna – men de ska vara beredda att jobba hårt och svettas under Thomas översyn.

– Jag brinner för att alla ska prestera utanför sin komfortzon, att man ska pusha sig själv och att man klarar av så mycket mer än vad man egentligen tror.

– Och där någonstans kommer också likheten med Jeep in. Att prestera lite mer än man tror att den ska kunna klara av.

Sen Jeep-debut

Även om Jeep har varit en drömbil för Thomas sedan unga år så var det först 2018 som han fick chansen att själv sitta bakom ratten på en Jeep.

– Det hela började med att jag skulle åka ner på en crossfit-tävling i Malmö förra våren. Jag hörde av mig till Jeep och frågade om det kanske fanns en bil som jag kunde låna och samtidigt göra lite reklam för. Men två veckor innan tävlingen fick jag diskbråck och det blev Danderyds sjukhus och morfin istället för burpees och crossfit, minns Thomas.

Men det hela mynnade dock ut i ett samarbete och till en början fick familjen Skoglund prova att köra en Jeep Compass.

Kompakt och bekväm

Compass fick ny skepnad 2017, och det går inte att ta fel på att denna mellanklass-SUV är en Jeep. Karaktäristiska grillen, de högt placerade strålkastarna och de kantiga hjulhusen andas Jeep.

– Ja, vi hade en Compass i början och det var verkligen en trevlig överraskning. Den är inte lika ruff och kantig som Wrangler, men den var bekväm att köra. Vi gillade verkligen Compass, den var kanon för familjen. Bilen var som en stor SUV, men hade fördelen att den kändes som att köra en kompakt bil, den var väldigt lätt att fickparkera. Och fördelen med Jeep för oss är också fyrhjulsdriften och terrängkörningen, inte för att det är så svårt att ta sig fram här på Lidingö kanske. Men i vintras var det som bekant ganska mycket snö i norr och när vi skulle hälsa på min familj i Hudiksvall så hade Jeepen aldrig några problem i backarna eller över snödrivor.

– Men jag känner att Jeep Wrangler passar mig och familj bättre, säger Thomas med ett leende.

”Tuff men elegant”

Vad är det som gör Jeep Wrangler så bra?
– Fördelen är att bilen är tuff men elegant och urban, det är en bil som funkar i alla lägen. Jag tycker också att den speglar min personlighet. Ja, jag tycker faktiskt det. Den innehåller dessutom det bästa av två världar – den är äventyrlig, tuff och ger en robust känsla. Det är ju också där någonstans jag i alla fall vill placera mig själv, skrattar Thomas.

Vilka fördelar har bilen för dig och din familj?
– Jag älskar känslan av att jag och alla i familjen kan få plats, det är mycket viktigt för mig. Det är en stor och robust bil. I Wranglern sitter man dessutom högt och ser allt, det känns verkligen som att Jeep har tänkt till lite extra där och det gillar jag.

[metaslider id=585]

Bland säkerhetsutrustningen som levereras med Jeep Wrangler MY19 finns exempelvis döda-vinkel-varnare, kollisionsvarnare med autobroms, parkeringskamera, backvarnare för korsande trafik, elektronisk stabiliseringskontroll och ABS-bromsar på alla fyra hjul, släpvagnsstabilisering. Ett rubust chassi med tillhörande hasplåt under bilen gör att modellen tål hårda tag.

Bra lastutrymme

En annan fördel med Jeep Wrangler är det väl tilltagna lastutrymmet. När bakluckan öppnas går det att lasta 548 liter av det godaste man vet – eller om man inte har allt i literförpackningar så funkar det utmärkt med många väskor, vagnar och liknande.

– Ja, det är verkligen bra med packutrymme, i bagaget får vi enkelt plats med barnvagn, matkassar och träningsväskor. Det gör att alla kan sitta och åka i bilen utan att tvingas ha en massa påsar eller väskor vid fötterna. Det är otroligt skönt vid längre turer. Vi har tidigare haft andra bilar som ser mycket större ut, men som inte alls sväljer lika mycket packning, säger Thomas.

Faktum är att med sin stora lastvolym slår Jeep Wrangler både Volvo V70 och VW Passat – med hästlängder.

Funktionell inredning

Inredningsmässigt flirtar Wrangler både med de som älskar den klassiska hårda looken och de som vill ha modernt och fräscht. Interiört andas Wrangler bekvämhet och funktion. I sätena sitter man förstklassiskt och varken eluppvärmning av framstolarna eller belysta mugghållare saknas.

– Inredningen är inte bara snygg, den är väldigt funktionell också. Många andra bilar satsar mer på design än på funktionalitet, men Jeep har verkligen försökt att göra det snyggt och funktionellt för både föraren och alla medpassagerare.

Hur menar du?
– Ta bara en sån sak som uppkopplingen till mobilen, den fungerar utmärkt vilket gör bilfärderna otroligt smidiga. Det finns USB-ingångar till hela familjen så att alla kan göra sitt speciella val, det sparar onödiga familjesituationer. Sedan finns det gott om utrymme för alla i både förarmiljön och i baksätet.

Ta en titt in i coola Wrangler – så snygg är den inuti

Tvättbar inredning

Tack vare röststyrningen är det enklare att hålla ögonen på vägen och händerna på ratten, den gör det enkelt att både välja musik och ringa samtal. Dessutom kan man – med Uconnects förbättrade GPS-navigering – använda sin röst för att anvisa destinationer.

– Det är otroligt smidigt och skönt, förklarar Thomas.

En sak som kanske inte alla vet är att alla Jeep Wrangler levereras som standard med en slitstark och tvättbar inredning. Tack vare dräneringspluggar i golvet behöver man inte oroa sig för smutsiga skor eller liknande – det kan vattenslangen eller högtryckstvätten ta hand om…

[metaslider id=586]

”Avundsjuka blickar”

För Thomas och hans familj, som består av sambon Anna och fem barn‚ fungerar bilen utmärkt som bruksbil när det gäller skjuts till träningar, vardagsshoppande och olika utflykter på helgerna.

– Vi är mycket nöjda med bilen. När det gäller det dagliga, att ta sig från A till B, är Wranglern smidig, trots sin storlek, och väldigt lätthanterlig. Jag älskar den.

Och han får medhåll från sin sambo.

– Absolut, den fungerar utmärkt att köra inne i stan med, även om man får många avundsjuka blickar på sig. Sedan är det en väldigt rolig bil att köra, man sitter högt och den känns robust, säger Anna och tillägger:

– Vid motorvägskörning hörs ett visst vägljud, men det är inget som direkt stör oss eftersom det finns Apple CarPlay och ett mycket bra ljudsystem.

Som standard kommer Jeep Wrangler med ett ljudsystem från Alpine med hela nio högtalare.

 ”Parkerat över stock och sten”

Men även om Jeep Wrangler fungerar bra i den urbana miljön runt Stockholm så fungerar den fantastiskt när den sätts inför utmaningar.

Stora stenar, djup snö eller gyttja – inget stoppar Wrangler. Och det är något som Thomas är medveten om.

– Det är ett fort på två ton så den stoppar inte för något. Jag har parkerat över stock och sten – mest för att jag kunde – ute i stugan. Visst är det både roligt och lite läskigt samtidigt, man har ju tidigare fått lära sig att man inte ska köra över stenar och annat, men med Jeepen går det alldeles utmärkt, säger Thomas.

Och det klarar bilen tack vare fyrhjulsdriftsystemet Command-Trac med lågväxel, som ger lika mycket kraft till alla fyra hjulen.

Att Wrangler är klassledande när det gäller markfrigången – 25,4 centimeter – gör inte saken sämre.

Ska man sedan nedför en brant backe så hjälper systemet Hill Descent Contol till att hålla en konstant hastighet genom att övervaka broms-och gaspådraget.

[metaslider id=587]

Blir till en cabriolet

Med Jeep Wrangler kan familjen Skoglund dessutom välja hur de vill köra under sommaren. Taket som är i tre delar går enkelt går att plocka bort, i en eller flera delar och vips har man en cabriolet.
Som om inte det var nog går det att montera av både dörrar och vindrutan – om man tycker att det skulle vara roligt. Samtidigt är det i Sverige inte tillåtet att köra med dörrarna avplockade då ytterspeglarna saknas.

Och det kan man göra betydligt smidigare än på tidigare modeller. Med Freedom Top, som går att få med tygtak, manuellt avtagbart eller elmanövrerat, så lossas de två främre takbitarna med fyra fästen. Även dörrarna går att ta bort via två skruvar i gångjärnen, samt att man kopplar ur elen till lås och fönster via en elkontakt.

– Ja, jag vet att det går, men jag vet inte om jag vågar. Allt ska ju sättas tillbaka sedan också – på rätt plats och allt. Men taket ska i alla fall av i sommar om det blir som jag planerat, säger Thomas.

– Det är bara att hoppas att vädret – och barnen – tillåter det, avslutar Thomas Skoglund.

* MacGyver var en amerikansk tv-serie som visades 1985-1992 med Richard Dean Anderson i huvudrollen. Den påhittige huvudpersonen Angus MacGyver löste olika fall genom uppfinningar, klurighet och improviserade fram lösningar med hjälp av de föremål som finns till hands.

Utforska tekniken bakom Wranglers framkomlighet och äventyrslust!